Online video kanalen: YouTube vs Vimeo

Online video kanalen: YouTube vs Vimeo

Online video wordt steeds belangrijker en ook kleinere bedrijven zijn steeds meer bezig met videomarketing. Dit kan in de vorm van een bedrijfsfilm zijn, waarmee je kunt laten zien waar het bedrijf om draait, of juist een uitleganimatie (explanimation) over de werkwijze. Wat betreft het type video, zijn er al een hoop opties, maar zodra je je video hebt is het nog niet klaar…

Je hebt een prachtige (bedrijfs)video laten maken, en dan?

Er zijn natuurlijk erg veel mogelijkheden om je video te verspreiden maar het in ieder geval handig om de video op een kanaal te plaatsen zodat je vervolgens de link kunt delen in plaats van de gehele video. Ook zorgt dit ervoor dat je de video gemakkelijk in kunt sluiten op je website.

Op een videokanaal zetten dus, maar wat zijn de opties?

Hieronder wil ik ingaan op twee hele bekend kanalen; YouTube en Vimeo. Wat zijn nu precies de verschillen en welke is de beste optie voor jou?

Vimeo: De underdog van de online video wereld.

Vimeo is vele malen minder bekend dan YouTube en dit schrikt veel mensen af. Toch zijn er zeker redenen om voor Vimeo te kiezen.

De belangrijkste reden is dat Vimeo geen advertenties kent. Dus geen irritante en luidruchtige advertenties, voor, tijdens of na jouw video! Een andere belangrijke reden om voor Vimeo te kiezen is de schone/nette uitstraling van de player. Bovendien moeten we niet vergeten dat Vimeo bekend staat om de hoge kwaliteit video’s die zij aanbieden. Jouw video zal daarom nooit verdwijnen tussen video’s met slechte inhoud en/of slechte beeld- en geluidskwaliteit.

Zolang je niet betaald voor Vimeo zijn er alleen wel een aantal beperkingen. Bekijk de exacte verschillen tussen de pakketten hier: https://vimeo.com/upgrade

Ben je wel bereid bent om een betaald abonnement af te sluiten, dan heb je juist wel veel mogelijkheden. Abonnementen beginnen bij Vimeo vanaf €5,- per maand, je hebt dan 5GB opslag per week in plaats van de standaard 500MB. Ook kun je met een abonnement de player, waarin jouw video afspeelt, aanpassen. Als je de video insluit op jouw website, dan kun je dus de kleuren van de player aanpassen op de huisstijl van je website. Ook kun je ervoor kiezen welke elementen er wel of niet zichtbaar zijn.

De grote voordelen van Vimeo worden vooral zichtbaar wanneer je met zekere regelmaat video’s wilt uploaden en in je eigen website wilt integreren, zonder advertenties en met een mooie schone uitstraling. Als je in eerste instantie eenmalig je bedrijfsfilm, promotievideo of animatie wilt laten zien, dan is Youtube wellicht een betere keuze.

Voordelen Vimeo

– Bekend om kwalitatief hoge content

– Geen advertenties!

– Look & Feel is professioneler en schoner

– Je kunt je video’s beveiligen met een wachtwoord indien ze (nog) niet klaar zijn om de wereld in te gaan.

– Veel mogelijkheden indien je wel een abonnement hebt.

– Je kunt video’s vervangen/verwisselen zonder dat de link veranderd of de statistieken verdwijnen.

Nadelen Vimeo

– Bij een gratis account heb je een upload limiet van 500MB per week.

– Kleiner publiek en minder bekend

– Minder effectief in de zoekmachines

Youtube: de grootste zoekmachine na Google

YouTube is, op Google na, de grootste zoekmachine op internet en dat zegt nogal wat. Er zijn erg veel mensen die hun zoekwoorden rechtstreeks in YouTube invoeren. Dan is het toch wel erg fijn als jouw bedrijfsvideo hier ook goed te vinden is, toch?!

Er is alleen wel iets waar we rekening mee moeten houden. Veel van de zoektermen die ingevoerd worden hebben niets met het bedrijfsleven te maken of met het product of dienst dat jij aan wilt bieden. YouTube is namelijk voor een groot deel een entertainment kanaal.

Er wordt bijvoorbeeld erg veel gezocht (en gekeken) naar muziekvideo’s, (delen van) televisieprogramma’s of juist kattenfilmpjes. Hier heb je als bedrijf natuurlijk niet veel aan. Daarmee ontstaat namelijk ook het gevaar dat jouw video ‘verdrinkt’ in de gigantische hoeveelheid videocontent op YouTube.

Aan de andere kant is de ‘connectie’ tussen YouTube en Google wel weer erg goed. Dus als jouw video op YouTube staat dan zou dit zomaar eens kunnen helpen om jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Een groot nadeel van YouTube zijn de advertenties die voor, tijdens of na jouw video getoond worden. Zelfs als je de video op jouw eigen website hebt geplaatst (embedden) middels YouTube, dan verschijnen er na het afspelen van jouw bedrijfsvideo een aantal ‘kijkopties’. Het kan dan ook zomaar zijn dat daar een video van een directe concurrent tussen staat omdat jullie video’s over hetzelfde onderwerp gaan en dus gerelateerd zijn…

Voordelen Youtube

– YouTube is gratis

– Zorgt voor vergroting van je vindbaarheid

– Youtube video’s scoren hoger in Google dan video’s op Vimeo en al helemaal als je de tags, titel en tekst goed benoemt.

– Het aantal video’s dat je kunt uploaden is onbeperkt.

– De handige tool op YouTube zorgt ervoor dat je je video’s erg eenvoudig kunt insluiten (embedden) in bijvoorbeeld je eigen website.

Nadelen YouTube

– Advertenties!

– In de comments op video’s (ont)staat vaak veel spam.

– Commerciëler en groter, dus meer concurrentie.

– Verdrinkingsgevaar van jouw video in alle content.

Facebook is er ook nog!

Als je de keuze gemaakt hebt, Vimeo of YouTube, dan krijg je er meteen nog een optie bij: Facebook (video). Facebook biedt tegenwoordig namelijk de mogelijkheid om jouw video(s) direct te uploaden. Dan hoef je dus geen linkjes meer te delen van YouTube of Vimeo, maar krijg je te maken met de Facebook video player.

Het uploaden van je video, rechtsreeks via Facebook, biedt erg veel voordelen. Teveel om op te noemen en hier ga ik dan verder ook niet op in. De titel van de Blog is immers ‘YouTube vs Vimeo’…

Wat ik wel mee wil geven is dat het altijd goed is om directe upload via Facebook niet als enige oplossing te gebruiken. Voor het (optimaal) embedden op jouw website, het meesturen van de video met nieuwsbrieven/mails, en de vindbaarheid zou ik de video zeker op Vimeo of Youtube zetten. Voor het delen van je video op Facebook zelf is deze interne Facebook player wel weer erg interessant.

Oké, dan toch nog een paar voor- en nadelen op een rijtje…

Voordelen Facebook video

– Het bereik van Facebook video’s, binnen Facebook, is groter dan een link naar een YouTube of Vimeo video.

– Facebook video’s kunnen eventueel ook ge-embed worden in je eigen website. Hier verschijnen dan ook direct de Like en Deel buttons.

– Veel kleinere bedrijven hebben wel een Facebook pagina maar (nog) geen YouTube of Vimeo kanaal. Een video op Facebook plaatsen kan daarom direct, voor de andere platformen moet je eerst ‘weer’ een account aanmaken.

Nadelen Facebook video

– Google resultaten laat geen Facebook video’s zien. Dus voor de algemene SEO van je website niet gunstig.

– Voor de statistieken : ‘views’ op Facebook tellen al als er 1 sec gekeken is, via YouTube en Vimeo duurt dit langer en is dus meer representatief.

– Geen Tags mogelijk die naar boven komen in Google.

– De auto-play functie kan als voordeel of nadeel werken

Kortom

Vimeo is meer geschikt als je bepaalde doelgroep wilt bereiken (creatievelingen, kunstenaars, videomakers etc.). De uitstraling van de player is strakker/professioneler, dit is vooral belangrijk als je de video embed op je website. En Vimeo heeft geen advertenties!

Youtube is meer geschikt voor ‘de grote markt’. Youtube helpt daarnaast met de vindbaarheid en ranking in Google.

Facebook video is een goede extra manier om je video snel te verspreiden. Naast het direct plaatsen van een video op Facebook is het altijd verstandig om gebruik te maken van YouTube of Vimeo.

 

Hulp nodig bij het maken of verspreiden van je video? Neem dan contact op!